Thursday 26 November 2015

KENAPA SUPPLEMEN TIDAK BERKESAN

Isu ni saya kupas SPECIAL kepada anda yang rasa kurang keyakinan atau rasa badan tidak serasi dengan supplemen.

Kenapa supplement tak berkesan bagi sesetengah orang.???

Ada yang dapat kesan cepat. Ada yang dah makan hampir sebulan pun masih belum berkesan atau tiada kesan yang diharapkan.

Jom..kita tengok kenapalah makanan tambahan ni tak memberi kesan yang terbaik.

Antaranya:
1) Pengambilan air yang tak mencukupi.
- Kalau yang dah bergelen2 minum air tu baguslah tapi janganlah sampai melebih-lebih pula. Minum 2-3 liter air PUTIH sehari. Ataupun lebih baik ikut berat badan anda. 1 liter air untuk setiap 25kg. Air Putih tau,bukan air yang bergula. Kalau minum air bergula, darah akan jadi pekat dan menyebabkan nutrien sukar nak menyerap dengan baik.

2) Penggemar kafein tegar.
- Kafein menghalang penyerapan nutrien secara maksimum. So, bila dah cakap terhalang lebih baik jangan ambik supplimen atau apa2 ubat bersama kafein. Pengambilan kafien boleh merosakkan vitamin yang ada dalam badan kita Pengambilan kafien secara berterusan akan membazirkan kandungan vitamin yang kita ambil selama ini. Sia2 sahaja.. Macam mana nak nampak kesan yang diharapkan?

3) PERLU KONSISTEN
- Nak kesan cepat tapi makan supplemen Kadang2 aje. Hari ni makan, esok lupa, lusa makan, tulat lupa balik! Tubuh kita memerlukan sekurang-kurangnya 90 hingga 120 hari untuk kesan yang terbaik dapat kita lihat. Kesan penyerapan vitamin bagi setiap individu juga adalah tak sama, maka kena lah konsisten kalau nak kesan dilihat dengan lebih cepat.

4) Masa makan yang tak sesuai
- Ada setengah orang mengatakan waktu makan supplimen ni flexible, tapi anda sendiri pun buat lah research sikit2 pasal produk. Contoh:, kalau saya tak buat research,saya takkan tahu pasal ni.. zinc complex sesuai makan masa perut kosong. Makan waktu pagi sebelum makan apa2. Kalau makan dengan contohnya roti, zinc tu tak kan bagi kesan sebab roti boleh musnahkan khasiat zinc. MASA TERBAIK MAKAN SUPPLIMENT NI,KETIKA PERUT KOSONG. :) lagi satu, Be Konsisten!!!

5) Elakkan makan supplement sekaligus
- Kadang-kadang kita jadi pemalas nak makan supplement ikut jadual. Lepas breakfast semua nak telan, padahal dah tahu cara makan,tapi tak nak ikut.Degil jugak nak makan sekali ngap semua!
- Apabila kita makan supplement secara serentak, kepekatan darah kita akan meningkat pada masa tertentu. Kalau anda jenis minum air banyak tu tak pe lah jugak. Ada juga yang ambil segala jenis supplement malam sebelum tidur, lepas tu minum ke air?Sudah tidur,macam mana nak minum air..hahaa.. So,silalah ikut jadual pemakanan supplement seperti yang telah di bagitau perunding vitamin anda tu yer. Lagi pun, takkan tak kesian kat buah pinggang sendiri,perlu hadapi segala supplement dalam satu masa? Aturkan masa makan yer, ikut lah jadual yang betul.

6)ELAKKAN
- Mengambil supplemen bersama ubat Kalau anda ada ubat doctor yang nak kena makan, sila jarakkan masa dengan supplement. Ini bertujuan untuk mengelakkan darah dalam badan bercelaru, tak dapat nak serap supplement dengan berkesan.
- Contoh kalau makan ubat doctor pagi, ambil lah supplement tengah hari, petang atau malam. Kata kan lah ubat doctor nak kena makan pagi, tengah hari, petang and malam. Maka, jarakkan dalam 1 hingga 2 jam selepas makan ubat doctor untuk makan supplement pula.

7) BADAN BANYAK TOKSIK
- Macam mana pula boleh tau badan banyak toksik?? Makan Supplimen banyak2 pun tak berkesanlah.. hihii. Kalau anda makan seafood atau anda penggemar tegar seafood, berhati2 akan level toksik dalam badan anda k... Terbaik sebelum makan semua supplemen tu,anda buat detox dulu.Makan HERBLAX untuk detox usus dan alfalfa untuk detox darah.

8) Metabolisma badan
- Ianya juga mainkan peranan. Kalau anda nak kurus, metabolisma badan memainkan peranan penting. Jangan pula bila dah ambik Set Kurus,anda dah tak bergerak langsung.Buatlah senaman walaupun senaman tu sekadar sapu sampah, sapu dan mop lantai rumah ataupun boleh jalan2 saja setiap petang.

9) Pantang larang pemakanan supplement
- Sesetengah supplements tak boleh diambil pada suatu masa sebab penyerapan salah satu daripadanya akan terbantut.
- Contohnya Vita Lea tak boleh diambil bersama susu, ia akan mengganggu penyerapan zat besi dalam badan.

Berminat untuk dapatkan vitamin SHAKLEE???

Jangan malu-malu untuk hubungi fida.

                                                                                  FIDA :

                                                                WHATSAPP 017-4161426
                                                                SMS/CALL   019-2420703

No comments:

Post a Comment